Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Novovoroněž II: Jak by mohly vypadat nové bloky v ČR

S mezinárodní skupinou novinářů jsem se dostal na staveniště nové části Novovoroněžské jaderné elektrárny. Jde o podobný projekt, který byl nabízen ve zrušeném tendru na rozšíření Temelína. Pojďme si jej trochu přiblížit.

Předně je nutno vysvětlit, co se skrývá za slovem 'podobný' v předchozím odstavci. Žádné dvě elektrárny na světě nejsou zcela totožné a vždy se projevují alespoň drobné změny závisející na volbě lokality a dodavatelů. Navíc se projekt s časem drobně vyvíjí, takže elektrárna postavená nyní se bude lišit od elektrárny podle stejného projektu postavené za deset let. Avšak i tak nám toho Novovoroněžská JE-II může říct mnohé o projektu konsorcia MIR.1200, který byl nabízen v tendru.

Rozšíření tohoto typu ve světě

Novovoroněžská JE-II je stavěna podle projektu AES-2006 a má dva bloky s reaktory typu VVER-1200 V-392M. S tímto typem se budeme stále více setkávat v blízkosti České republiky. Výstavba nyní probíhá po dvou blocích v lokalitách Novovoroněž II a Leningrad II v Ruské federaci, ale je plánována i pro mnohé evropské lokality. Dva bloky rostou v běloruské jaderné elektrárně Ostrovec a jejich spuštění je plánováno na roky 2018 a 2020. Výstavba dalších dvou v maďarské JE Pakš má začít v roce 2018 a geograficky půjde o nejbližší bloky k hranicím České republiky. Příkladem západní země je Finsko, kde bude probíhat stavba jaderné elektrárny Hanhikivi s jedním blokem typu AES-2006.

Bloky s reaktory VVER-1200 jsou plánovány také v Turecku (celkem čtyři, spouštění po roce 2019), kde již začala stavba pomocných provozů. První smlouvy začínají být podepisovány o stavbě těchto bloků v Egyptě. Po sérii bloků s reaktory VVER-1000 má přejít na dvanáctistovky také Čína a Indie. Reaktor VVER-1200 se jeví favoritem i pro další země, kterými by bylo možno doplnit tento výčet, avšak rozhodnutí má padnout až za několik let, takže je zde neuvádím. I přesto je ale patrné, že půjde o poměrně dost rozšířený typ reaktoru.

Projekt reaktoru VVER-1200 vychází z VVER-1000 dvou verzí. Novovoroněžská JE-2 je dalším stupněm vývoje elektrárny Kudankulam s dvěma reaktory VVER-1000, které zde postavil Atomstrojexport. Podle stejného projektu bude stavěna i turecká elektrárna Akkuyu. Kdežto Leningradská JE-II a finská Hanhikivi budou realizovány podle projektu petrohradské pobočky společnosti Atomenergoprojekt, ktorá vyprojektovala také čínskou JE Tchien-wan (pchin-jin: Tianwan). Mezi oběma typy je možno zaznamenat drobné rozdíly, některé z nich jsou patrné i z fotografií.

Význam Novovoroněžské jaderné elektrárny

První ruské jaderné elektrárny průmyslového výkonu vznikly u Jekatěrinburgu (Bělojarská) a u Voroněže (Novovoroněžská). Obě lokality by se daly nazvat zkušebními polygony, neboť zde byly stavěny první bloky nových typů. V Bělojarské JE byl v roce 1964 spuštěn reaktor AMB-100, který byl předchůdcem grafitem moderovaných a vodou chlazených reaktorů  RBMK-1000. V roce 1981 zde byl dokončen 600MWe rychlý reaktor BN-600 chlazený sodíkem. V současnosti zde probíhá spouštění větší 800MWe verze, kterou vyvinula projekční kancelář OKBM Afrikantov.

Novovoroněžská jaderná elektrárna má pro Českou republiku větší význam, protože zde byly testovány první reaktory typu VVER vyvíjené společností OKB Gidropress. V roce 1964 byl spuštěn VVER-210 a o šest let později následoval VVER-365. Oba jsou dnes již odstaveny a probíhá jejich likvidace. Jejich provoz přinesl ruským odborníkům cenné poznatky v oblasti radiační degradace materiálu tlakové nádoby, které jsou důležité pro dlouhodobý provoz jaderných bloků. Další dvojicí reaktorů v Novovoroněžské JE byla prototypová verze VVER-440, kterou společnost Rosenergoatom provozuje dodnes.

Tato elektrárna jakožto polygon má význam i v oblasti dlouhodobého provozu jaderných bloků. První dva prototypové reaktory typu VVER byly odstaveny na konci 90. let minulého století a analýza zařízení a použitých materiálů přinesla nové znalosti a zkušenosti o čerpání životnosti. Ukázalo se, že byla čerpána výrazně pomaleji, než bylo původně očekáváno, takže dva novovoroněžské bloky typu VVER-440 mohou být provozovány o 15 let déle s perspektivou dalších 10 let. Provoz pátého blok této elektrárny, s reaktorem VVER-1000, byl prodloužen rovnou o 25 let.

AES-2006

Šestý a sedmý blok v novovoroněžské lokalitě s reaktory VVER-1200 bývají označovány jako Novovoroněž II a podstatně se liší od svých sousedů. Jde o reaktory generace III+, což znamená velký pokrok v bezpečnosti oproti sousedním reaktorům, které patří do generace II. Starší bloky samozřejmě prošly řadou modernizací, takže jde o moderní a bezpečné bloky, jinak by nemohly být dodnes v provozu, ale bezpečnost nových bloků byla ještě více zvýšena.

Nové bloky se tak od svých předchůdců liší především posílením role pasivních bezpečnostních systémů (tj. nepotřebujících ke spuštění elektrický proud ani zásah operátora bloku), i když se stále drží tradice vyvážené kombinace aktivních i pasivních bezpečnostních systémů.

Můžeme se tak u nich setkat s pasivním systémem odvodu tepla z aktivní zóny do atmosféry. Ten bývá označován zkratkou SPOT (z ruštiny: sistěma pasivnovo otvoda těpla) a je založen na přirozené cirkulaci vzduchu, kdy chladný vzduch vstupuje zespodu do tepelných výměníků a po ohřátí opouští jejich horní část. Tento systém je patrný na první pohled podle rozměrných tepelných výměníků umístěných na střeše reaktorové budovy.

Další inovativní pasivní bezpečnostní systém již není tak výrazný při vnějším pohledu. Jde o pasivní systém rychlého vstříknutí kyseliny borité do primárního okruhu, která má za cíl zastavit řetězovou štěpnou reakci a zabránit jejímu opětovnému spuštění. Bor je dobrý pohlcovač neutronů, takže většina neutronů je absorbována kyselinou boritou než rozštěpí jádro uranu.

První jadernou elektrárnou, na níž byly tyto systémy použity, je indická Kudankulam s dvěma bloky typu VVER-1000. Společně s dalšími moderními systémy stály za tím, že první blok této elektrárny byl vyhlášen americkými odbornými energetickými časopisy za druhý projekt roku 2014 v oblasti jaderné energetiky. Vítězem této soutěže byla íránská JE Búšehr, která spojuje západní a východní technologie - do elektrárny rozestavěné německou společností Kraftwerk Union byly Atomstrojexportem vestavěny moderní verze reaktoru VVER-1000.

Dalším významným bezpečnostním systémem je lapač taveniny. Najdeme jej na čínské JE Tchien-wan, indické Kudankulam a všech budovaných elektrárnách s reaktory VVER-1200. Je to speciálně konstruovaná nádoba, která bývá umisťována pod tlakovou nádobu. Použit bude jen v nejzazším případě, kdy vše ostatní selže. První exemplář byl vyprojektován petrohradskou odnoží společnosti Atomenergoprojekt a instalován na čínské JE Tchien-wan.

V případě velice unikátní souhry vnějších událostí může teoreticky dojít k vyřazení veškerých bezpečnostních systémů a tepelnému poškození paliva. Tato pravděpodobnost je velice nízká a bývá podle ní hodnocena bezpečnost jaderných elektráren. Řetězovou reakci je možno zastavit během několika sekund, avšak palivo má stále natolik velký tepelný výkon, že při nedostatečném chlazení může dojít k jeho tavení. Kdyby zůstalo nechlazeno delší dobu, vzniklá tavenina se může protavit tlakovou nádobou a po protavení kontejnmentem proniknout ke spodním vodám a kontaminovat životní prostředí. Tomu se dá bránit vyplněním šachty tlakové nádoby vodou, která chladí stěnu tlakové nádoby. Pokud je rezervoár dostatečně velký, je možno zabránit protavení roztaveného paliva stěnou nádoby.

Nutno podotknout, že i v případě havárie japonské jaderné elektrárny Fukušima Dajiči došlo pravděpodobně jen k částečnému roztavení jaderného paliva, které neopustilo tlakovou nádobu. I z tohoto případu je zřejmé, že pravděpodobnost toho, že nastane souhra událostí vedoucí k přímému ohrožení životního prostředí taveninou, je skutečně velmi velmi nízká. Proto se k lapači taveniny staví dodavatelé jaderných elektráren různě. Zatímco francouzská Areva jej postupně zavádí na nových blocích a v případě rychlého reaktoru ASTRID je pevnou součástí projekt u, americký We stinghouse se zaměřuje na systémy předcházející vážným haváriím. Ruský Rosatom podobně jako francouzská Areva dělá vše pro to, aby k roztavení paliva nedošlo, ale je připraven i na případ, kdy k tomu dojde.

 

Autor: Vladislav Větrovec | úterý 7.7.2015 15:24 | karma článku: 15,16 | přečteno: 1067x
  • Další články autora

Vladislav Větrovec

Česko oblétá výstava o jaderném palivu

V posledních měsících se na několika místech Česka vystřídala zajímavá výstava, která pojímá jaderné palivo z úplně jiného pohledu, než jsme byli dosud zvyklí. Velice mě zaujala, tak jsem se Vám rozhodl tento pohled přiblížit.

30.10.2015 v 17:31 | Karma: 9,31 | Přečteno: 401x | Diskuse| Kultura

Vladislav Větrovec

Atomexpo 2015 bylo ve znamení rozvoje jaderných elektráren a prodlužování jejich života

Ač některé země od jádra ustupují, mnohé další jej nadále rozvíjejí. Že zdaleka nejde o přežitek, nýbrž o obor s důležitou budoucností, ukázal veletrh Atomexpo 2015. Odborníci zde předávali zkušenosti zájemcům o rozvoj jádra.

29.6.2015 v 15:50 | Karma: 11,57 | Přečteno: 435x | Diskuse| Ostatní

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce získají posilu - tři nové ledoborce LK-60 (část druhá)

Pokračování textu k příležitosti zahájení výstavby druhého ledoborce třídy LK-60, které se po dokončení stanou největšími a nejvýkonnějšími ledoborci na světě, jak jadernými, tak všeobecně.

30.5.2015 v 10:00 | Karma: 14,86 | Přečteno: 555x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce získají posilu - tři nové ledoborce LK-60 (část první)

V příštích pěti letech posílí ruskou jadernou flotilu hned tři jaderné ledoborce nové generace. Zatím poslední z tohoto typu lodí byla uvedena do provozu před osmi lety a nyní očekáváme moderní třídu LK-60.

29.5.2015 v 15:43 | Karma: 19,52 | Přečteno: 653x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Český jaderný průmysl letos oslavuje 60. výročí

V letošním roce budeme slavit hned několik významných dat spojených se vznikem československého jaderného průmyslu a energetiky. V roce 1955 byl odstartován proces, který vyústil v dnešní podobu vzdělávání v jaderné oblasti, průmyslové základny i jaderné energetiky samotné.

31.3.2015 v 14:47 | Karma: 16,89 | Přečteno: 579x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Práce jaderných ledoborců a práce na jejich palubě

V minulém článku jsem popsal, proč jaderné ledoborce vznikly a v čem jsou výjimečné. Nyní se pojďme podívat na to, jak probíhá doprovod nákladních lodí přes zamrzlá moře a jaké pracovní podmínky má posádka. Článek vznikl na základě exkurze na jaderné ledoborce a rozhovorů s jejich posádkou a kapitány.

25.12.2014 v 13:49 | Karma: 28,13 | Přečteno: 2114x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce a jejich význam pro Severní mořskou cestu

O Severní mořské cestě jsem již psal v příspěvku Jaderné ledoborce 1. část. Nyní se podívejme, jak ledoborce vytváří cestu nákladním lodím a proč nemůže být Severní mořská cesta bez jaderných ledoborců a ty zase nemohou být bez Severní mořské cesty.

23.12.2014 v 14:28 | Karma: 21,45 | Přečteno: 1102x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Fusion Energy Conference: Vědci jednali o pokroku termojaderné fúze

Na 25. ročníku mezinárodní konference Fusion Energy Conference jednali vědečtí pracovníci, studenti technických škol a zástupci organizace ITER a Mezinárodní agentury pro atomovou energii (MAAE) o tom, jakého pokroku bylo dosaženo ve výzkumu termojaderné fúze. Hlavním tématem byl samozřejmě největší fúzní projekt světa – tokamak ITER.

28.10.2014 v 10:56 | Karma: 15,95 | Přečteno: 597x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Havárie jaderného paliva na JE Pakš

V srpnu informovala média o tom, že z jaderné elektrárny Pakš bylo odvezeno poškozené jaderné palivo do ruského závodu Majak, kde bude dále zpracováno. Bylo poškozeno při události z 10. dubna 2003, která obdržela stupeň INES 3. K čemu vlastně došlo a jaký měla tato havárie vliv na okolní prostředí?

3.10.2014 v 9:22 | Karma: 20,34 | Přečteno: 1933x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Výstavba nových bloků ve světě: Severní a Jižní Amerika

Ačkoliv v poslední době americký jaderný průmysl horlivě zavádí do praxe pofukušimské úpravy stávajících jaderných elektráren, nevykazuje podobnou aktivitu při výstavbě nových bloků. Nové projekty ve Spojených státech naráží na ekonomické potíže a problémy s plněním časového harmonogramu. I tak ale v Severní a Jižní Americe najdeme několik zajímavých, leč ojedinělých projektů.

17.7.2014 v 15:56 | Karma: 14,26 | Přečteno: 780x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Bezpečnost tlakovodního reaktoru I2S-LWR s integrovanou koncepcí

V minulých dílech (první díl, druhý díl) jsme si řekli, co sledují autoři projektu I2S-LWR, čím je tento projekt zajímavý, jaké bude používat palivo, tepelné výměníky apod. Tentokrát se zaměříme na bezpečnost tohoto plánovaného reaktoru a také na to, jak tento projekt probíhá.

20.5.2014 v 17:47 | Karma: 13,27 | Přečteno: 588x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Koncepce reaktoru I2S-LWR

V USA vzniká velice zajímavý projekt jaderného reaktoru, který si klade ambiciozní cíle. Jestli se několika univerzitám podaří spojenými silami těchto cílů dosáhnout, teprve uvidíme, nyní se podívejme na to, co mají v plánu. V první části jsme si řekli několik úvodních slov a trochu jsme si přiblížili, jaké palivo mají projektanti v úmyslu používat.

15.5.2014 v 14:31 | Karma: 15,91 | Přečteno: 888x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Ambiciozní plán: Velký tlakovodní reaktor s integrovanou koncepcí

Američtí vědci si zvolili velice ambiciozní cíl, když začali vyvíjet inherentně bezpečný tlakovodní reaktor s integrovanou konstrukcí a velkým výkonem označovaný jako I2S-LWR. Tato koncepce kombinuje velký výkon a jeho ekonomickou konkurenceschopnost s integrovanou konstrukcí a jejím bezpečnostním přínosem. Projektanti tvrdí, že díky novým technologiím budou schopni zmáčknout 1GWe reaktor a primární okruh do jedné nádoby.

7.5.2014 v 7:21 | Karma: 16,46 | Přečteno: 1015x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Civilní lodě s jaderným pohonem

Odhlédneme-li od vojenských plavidel s jaderným pohonem, která jsou poměrně běžná, ať už se jedná o ponorky či letadlové lodě, na civilních lodích bychom jaderný reaktor našli jen zřídkakdy. K nezvyklosti jaderného pohonu civilních plavidel přispívá i to, že je najdeme výhradně v Rusku, kde mají zajištěnu dobrou budoucnost při pohonu jaderných ledoborců. V tomto článku se podíváme na to, jak dopadly projekty v jiných zemích.

31.1.2014 v 12:58 | Karma: 21,31 | Přečteno: 2788x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Pozvánka na přednášku: Cesta olympijské pochodně na jaderném ledobo

Ve čtvrtek 6. února bude v Kinosálu Národního technického muzea v Praze přednášet, Valentin Davydjanc, kapitán jaderného ledoborce 50 let Pobedy, který v rámci olympijské štafety zimních olympijských her v Soči dovezl na Severní pól olympijskou pochodeň.

31.1.2014 v 7:43 | Karma: 6,81 | Přečteno: 230x | Diskuse| Kultura

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce (3. část) - ledoborec nové generace LK-60

V minulých dílech našeho povídání (část 1, část 2) jsme se věnovali jaderným ledoborcům, které již byly postaveny, dnes se zaměříme na právě se rozvíjející projekt 22220, čili ledoborec, který zatím nemá jméno a je znám pod svým kódovým označením LK-60. Povíme si, proč ruská jaderná flotila potřebuje ještě větší a výkonnější plavidla a proč bude mít ledoborec LK-60 právě takové rozměry, jaké bude mít.

30.1.2014 v 20:11 | Karma: 21,70 | Přečteno: 2716x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce (2. část)

V minulé části jsme se věnovali nejsilnějším civilním plavidlům, která svůj život spojila s nejtěžšími podmínkami pro plavbu lodí, tedy jaderným ledoborcům. Ty zajišťují provoz na Severní mořské cestě, která prochází okrajovými částmi Severního ledového oceánu při ruském pobřeží. Řekli jsme si něco o prvním jaderném ledoborci Lenin, který byl vůbec prvním civilním plavidlem poháněným jaderným reaktorem, a o jeho následnících třídy Arktika. Tentokrát přijde na řadu zbytek existujících ledoborců s jaderným pohonem.

10.12.2013 v 9:25 | Karma: 25,69 | Přečteno: 4056x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce (1. část)

Při pohledu do minulosti zjistíme, že se z plavidel poháněných jaderným reaktorem osvědčily vojenské lodě a ponorky a z civilní sféry snad jen ledoborce. Čím je způsobeno, že jaderný reaktor našel na palubách civilních lodí uplatnění právě jen na chladném severu? Jak vypadá ruská flotila jaderných ledoborců? Na tyto otázky se zaměříme v tomto článku. Pojednání o civilních plavidlech s jaderným pohonem z jiných zemí najdete v samostatném pojednání.

5.12.2013 v 12:03 | Karma: 26,07 | Přečteno: 4368x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Osud Savannah River Site – centra výroby plutonia pro armádu USA

Jaderné středisko Savannah River Site nebylo v USA ani největší ani nejstarší (obě prvneství patří centru Hanford Site), ovšem v dnešní době je nejvýznamnějším centrem pro zpracování radioaktivního odpadu. V jeho areálu najdeme jediný americký radiochemický separační závod, závod na separaci tritia a právě zde probíhá stavba prvního amerického závodu na výrobu palivo MOX. Z výpisu těchto zařízení si ale nemyslete, že toto středisko zažívá nějakou obrodu, to ne. V areálu totiž probíhají intenzivní čistící práce, což obnáší zpracování skladovaného radioaktivního odpadu, aby mohl být trvalo uložen, likvidaci nepotřebných budov a zalévání starých reaktorových budov betonem. Za několik desítek let by tu mělo zůstat už jen několik hlídaných budov, které by ukrývaly radioaktivní materiály oddělené od životního prostředí.

17.10.2013 v 12:40 | Karma: 17,02 | Přečteno: 1331x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Co si máme představit pod slovy Multi-D: Metoda výstavby JE

V poslední době jsme v některých médiích mohli zaznamenat slovo Multi-D, které zaznělo v souvislosti s moskevským mezinárodním fórem a novými ruskými jadernými elektrárnami. Pojďme se podívat na to, proč je metodika Multi-D tak zajímavá. Použiji při tom své poznámky z fóra, kterého jsem se jako novinář zúčastnil, a rozhovory s českými delegáty.

30.7.2013 v 20:22 | Karma: 9,10 | Přečteno: 599x | Diskuse| Věda
  • Počet článků 32
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1541x
Jsem studentem matematiky na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT. V poslední době jsem začal spolupracovat se serverem Atominfo.cz, pro nějž překládám z angličtiny zprávy ze zpravodajských serverů. Jednotlivé zprávy se týkají především jaderné energetiky a jaderné medicíny. Když jsem vstoupil do světa zpravodajství, cítil jsem potřebu vyjadřovat se k aktuální situaci.

Seznam rubrik