Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bezpečnost tlakovodního reaktoru I2S-LWR s integrovanou koncepcí

V minulých dílech (první díl, druhý díl) jsme si řekli, co sledují autoři projektu I2S-LWR, čím je tento projekt zajímavý, jaké bude používat palivo, tepelné výměníky apod. Tentokrát se zaměříme na bezpečnost tohoto plánovaného reaktoru a také na to, jak tento projekt probíhá.

Rozsáhlá bezpečnostní opatření

Jedním z hlavních cílů při projektování reaktoru I2S-LWR bylo zajištění dlouhodobého nezávislého odvodu zbytkového tepla, které by nevyžadovalo žádný zásah operátora bloku v případě nehody, a to i pokud by došlo k výpadku dodávky elektřiny na blok. Toho projektanti dosáhli pomocí několika skupin bezpečnostních opatření a novátorských specializovaných bezpečnostních systémů.

Schéma bezpečnostních okruhů reaktoru I2S-LWR. (Zdroj: Neimagazine.org)

 

První skupina bezpečnostních opatření je charakterizována pojmem inherentní bezpečnost. Je nejefektivnější, protože vylučuje ohrožení reaktoru již z principu. Integrovaná koncepce např. vylučuje havárii typu LOCA (loss of coolant accident - Více o tomto typu havárií a přípravě elektráren na ni můžete najít zde). Seismická izolace budovy reaktoru výrazně snižuje účinek zemětřesení a další vnější hrozby jsou eliminovány umístěním skladovací bazénu použitého paliva pod zem a systémem pro postupné spalování vodíku.

Druhou skupinu bychom vystihli slovem prevence. Všechny bezpečnostní systémy mají vysoký stupeň pasivity a deterministicky jsou schopny zabránit roztavení aktivní zóny při projektových haváriích.

Třetí skupina má za cíl snížit poškození reaktoru, pokud by došlo k havárii, s níž by se první dvě kategorie nevypořádaly. To se týká například paliva, které díky své konstrukci bude mít vyšší toleranci pro provozní podmínky, což dává operátorovi bloku delší dobu na reakci, která je navíc ještě více prodloužena (v zásadě téměř neomezeně) díky systémům pro pasivní odvod zbytkového tepla. Do této kategorie také spadá materiál tlakové nádoby, protože čím bude odolnější, tj. čím menší praskliny v případě havárie v něm vzniknou, tím menší bude únik chladicí látky z primárního okruhu. Podoba aktivních a pasivních systémů vychází z pravděpodobnostního hodnocení rizika, což opět přináší zvýšení bezpečnosti.

Kromě pasivních systémů na odvod zbytkového tepla jsou uvnitř tlakové nádoby umístěny ještě nádrže s kyselinou boritou, která by v případě havárie mohla pasivně zastavit řetězovou štěpnou reakci a navíc by představovala jisté množství vody k doplnění do reaktorové nádoby v případě úniku chladiva.

Čtvrtá a poslední skupina bezpečnostních opatření má chránit aktivní zónu před roztavením. Hlavním představitelem je systém na odvod zbytkového tepla, který se skládá ze šroubovicových tepelných výměníků nacházejících se v tlakové nádobě a tepelného výměníku uvnitř chladicí věže, které budou propojeny potrubím. V této chladicí smyčce bude voda obíhat díky přirozenému proudění a k jejímu ochlazení v chladicí věži nebude použito vypařování, ale předávání tepla vzduchu v tepelném výměníku. Půjde tedy o uzavřený pasivní chladicí systém. Okolní vzduch bude představovat prakticky neomezenou tepelnou jímku.

Rozměrový výkres tlakové nádoby s integrovanou koncepcí. (Zdroj: prezentace I2S-LWR, Integral Inherently Safe Light Water Reactor, Bojan Petrovic)

 

Projekt bude využívat pravděpodobnostní hodnocení rizik tak dalece, jak to bude praktické. Výhodou je, že je k němu přihlíženo již v rané fázi projektování. Do koncepce I2S-LWR jsou zahrnuty i vyspělé přístroje, které zvýší spolehlivost, diagnostiku a kontrolu provozu (včetně provozu skladovacího bazénu použitého paliva) za běžných provozních i krizových podmínek.

Projektanti se snaží o implementaci účinných opatření pro zvýšení bezpečnosti, zabezpečení a ochrany celé elektrárny včetně oblastí pro skladování použitého jaderného paliva. Celý koncept je navrhován jako komplexní a vícefázový. Použité jaderné palivo bude nejdříve převezeno do skladovacího bazénu, který bude vybaven pasivními systémy na odvod tepla. Druhá fáze počítá se suchým skladováním v kontejnerech a pozdějším přepracováním v externím závodě nebo uložením v úložišti. Toto skladiště v areálu elektrárny počítá jen s takovou velikostí, aby zvládlo krátkodobě pojmout použité palivo při běžném provozu, než bude odvezeno jinam. Třetí fáze je určena pro případ dlouhodobého suchého skladování použitého jaderného paliva bez možnosti odvozu do centrálního skladiště, úložiště či k přepracování.

 

Vizualizace jednotlivých sestav kiomponent tlakové nádoby. (Zdroj: prezentace Integral Inherently Safe Light Water Reactor Concept, Bojan Petrovic)

 

Budoucí vyhlídky koncepce I2S-LWR

Od vzniku projektu I2S-LWR v únoru 2013 již byly učiněny velké kroky. Byla stanovena konfigurace aktivní zóny a reaktorové nádoby, dále byly učiněny odhady výkonnostních a bezpečnostních parametrů. Každopádně tým projektantů má před sebou ještě velmi mnoho práce. Nyní probíhá rozšíření předběžných hodnocení bezpečnosti na detailnější analýzy, plánování dalších částí jaderné elektrárny a prozatím jen omezený program testování důležitých komponent (palivo, jeho pokrytí, tepelné výměníky s mikrokanálky a systém pro přeměnu energie). V přípravě je i ekonomická studie. Realistický a velmi detailní 3D model pomáhá zvážit technické požadavky na výrobu, její realizovatelnost a možnosti budoucí údržby a oprav.

Na základě dosud provedených studií je tato koncepce proveditelná a atraktivní. Použití 5% obohaceného paliva sice není optimální z hlediska vysoké hustoty výkony v aktivní zóně, ale při 12měsíčním cyklu výměny části paliva je ekonomicky výhodné, protože nevyžaduje náklady na nová obohacovací zařízení a infrastrukturu. Nové detailnější analýzy, které probíhají, nám přinesou další informace o provozních a bezpečnostních systémech, zhodnotí jejich výkonnost a otestují novátorská řešení.

 

Zdroj: Neimagazine.com, Energy.gov, Ieee.org

Autor: Vladislav Větrovec | úterý 20.5.2014 17:47 | karma článku: 13,27 | přečteno: 588x
  • Další články autora

Vladislav Větrovec

Česko oblétá výstava o jaderném palivu

V posledních měsících se na několika místech Česka vystřídala zajímavá výstava, která pojímá jaderné palivo z úplně jiného pohledu, než jsme byli dosud zvyklí. Velice mě zaujala, tak jsem se Vám rozhodl tento pohled přiblížit.

30.10.2015 v 17:31 | Karma: 9,31 | Přečteno: 401x | Diskuse| Kultura

Vladislav Větrovec

Novovoroněž II: Jak by mohly vypadat nové bloky v ČR

S mezinárodní skupinou novinářů jsem se dostal na staveniště nové části Novovoroněžské jaderné elektrárny. Jde o podobný projekt, který byl nabízen ve zrušeném tendru na rozšíření Temelína. Pojďme si jej trochu přiblížit.

7.7.2015 v 15:24 | Karma: 15,16 | Přečteno: 1067x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Atomexpo 2015 bylo ve znamení rozvoje jaderných elektráren a prodlužování jejich života

Ač některé země od jádra ustupují, mnohé další jej nadále rozvíjejí. Že zdaleka nejde o přežitek, nýbrž o obor s důležitou budoucností, ukázal veletrh Atomexpo 2015. Odborníci zde předávali zkušenosti zájemcům o rozvoj jádra.

29.6.2015 v 15:50 | Karma: 11,57 | Přečteno: 435x | Diskuse| Ostatní

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce získají posilu - tři nové ledoborce LK-60 (část druhá)

Pokračování textu k příležitosti zahájení výstavby druhého ledoborce třídy LK-60, které se po dokončení stanou největšími a nejvýkonnějšími ledoborci na světě, jak jadernými, tak všeobecně.

30.5.2015 v 10:00 | Karma: 14,86 | Přečteno: 555x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce získají posilu - tři nové ledoborce LK-60 (část první)

V příštích pěti letech posílí ruskou jadernou flotilu hned tři jaderné ledoborce nové generace. Zatím poslední z tohoto typu lodí byla uvedena do provozu před osmi lety a nyní očekáváme moderní třídu LK-60.

29.5.2015 v 15:43 | Karma: 19,52 | Přečteno: 653x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Český jaderný průmysl letos oslavuje 60. výročí

V letošním roce budeme slavit hned několik významných dat spojených se vznikem československého jaderného průmyslu a energetiky. V roce 1955 byl odstartován proces, který vyústil v dnešní podobu vzdělávání v jaderné oblasti, průmyslové základny i jaderné energetiky samotné.

31.3.2015 v 14:47 | Karma: 16,89 | Přečteno: 579x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Práce jaderných ledoborců a práce na jejich palubě

V minulém článku jsem popsal, proč jaderné ledoborce vznikly a v čem jsou výjimečné. Nyní se pojďme podívat na to, jak probíhá doprovod nákladních lodí přes zamrzlá moře a jaké pracovní podmínky má posádka. Článek vznikl na základě exkurze na jaderné ledoborce a rozhovorů s jejich posádkou a kapitány.

25.12.2014 v 13:49 | Karma: 28,13 | Přečteno: 2114x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce a jejich význam pro Severní mořskou cestu

O Severní mořské cestě jsem již psal v příspěvku Jaderné ledoborce 1. část. Nyní se podívejme, jak ledoborce vytváří cestu nákladním lodím a proč nemůže být Severní mořská cesta bez jaderných ledoborců a ty zase nemohou být bez Severní mořské cesty.

23.12.2014 v 14:28 | Karma: 21,45 | Přečteno: 1102x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Fusion Energy Conference: Vědci jednali o pokroku termojaderné fúze

Na 25. ročníku mezinárodní konference Fusion Energy Conference jednali vědečtí pracovníci, studenti technických škol a zástupci organizace ITER a Mezinárodní agentury pro atomovou energii (MAAE) o tom, jakého pokroku bylo dosaženo ve výzkumu termojaderné fúze. Hlavním tématem byl samozřejmě největší fúzní projekt světa – tokamak ITER.

28.10.2014 v 10:56 | Karma: 15,95 | Přečteno: 597x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Havárie jaderného paliva na JE Pakš

V srpnu informovala média o tom, že z jaderné elektrárny Pakš bylo odvezeno poškozené jaderné palivo do ruského závodu Majak, kde bude dále zpracováno. Bylo poškozeno při události z 10. dubna 2003, která obdržela stupeň INES 3. K čemu vlastně došlo a jaký měla tato havárie vliv na okolní prostředí?

3.10.2014 v 9:22 | Karma: 20,34 | Přečteno: 1933x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Výstavba nových bloků ve světě: Severní a Jižní Amerika

Ačkoliv v poslední době americký jaderný průmysl horlivě zavádí do praxe pofukušimské úpravy stávajících jaderných elektráren, nevykazuje podobnou aktivitu při výstavbě nových bloků. Nové projekty ve Spojených státech naráží na ekonomické potíže a problémy s plněním časového harmonogramu. I tak ale v Severní a Jižní Americe najdeme několik zajímavých, leč ojedinělých projektů.

17.7.2014 v 15:56 | Karma: 14,26 | Přečteno: 780x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Koncepce reaktoru I2S-LWR

V USA vzniká velice zajímavý projekt jaderného reaktoru, který si klade ambiciozní cíle. Jestli se několika univerzitám podaří spojenými silami těchto cílů dosáhnout, teprve uvidíme, nyní se podívejme na to, co mají v plánu. V první části jsme si řekli několik úvodních slov a trochu jsme si přiblížili, jaké palivo mají projektanti v úmyslu používat.

15.5.2014 v 14:31 | Karma: 15,91 | Přečteno: 888x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Ambiciozní plán: Velký tlakovodní reaktor s integrovanou koncepcí

Američtí vědci si zvolili velice ambiciozní cíl, když začali vyvíjet inherentně bezpečný tlakovodní reaktor s integrovanou konstrukcí a velkým výkonem označovaný jako I2S-LWR. Tato koncepce kombinuje velký výkon a jeho ekonomickou konkurenceschopnost s integrovanou konstrukcí a jejím bezpečnostním přínosem. Projektanti tvrdí, že díky novým technologiím budou schopni zmáčknout 1GWe reaktor a primární okruh do jedné nádoby.

7.5.2014 v 7:21 | Karma: 16,46 | Přečteno: 1015x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Civilní lodě s jaderným pohonem

Odhlédneme-li od vojenských plavidel s jaderným pohonem, která jsou poměrně běžná, ať už se jedná o ponorky či letadlové lodě, na civilních lodích bychom jaderný reaktor našli jen zřídkakdy. K nezvyklosti jaderného pohonu civilních plavidel přispívá i to, že je najdeme výhradně v Rusku, kde mají zajištěnu dobrou budoucnost při pohonu jaderných ledoborců. V tomto článku se podíváme na to, jak dopadly projekty v jiných zemích.

31.1.2014 v 12:58 | Karma: 21,31 | Přečteno: 2788x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Pozvánka na přednášku: Cesta olympijské pochodně na jaderném ledobo

Ve čtvrtek 6. února bude v Kinosálu Národního technického muzea v Praze přednášet, Valentin Davydjanc, kapitán jaderného ledoborce 50 let Pobedy, který v rámci olympijské štafety zimních olympijských her v Soči dovezl na Severní pól olympijskou pochodeň.

31.1.2014 v 7:43 | Karma: 6,81 | Přečteno: 230x | Diskuse| Kultura

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce (3. část) - ledoborec nové generace LK-60

V minulých dílech našeho povídání (část 1, část 2) jsme se věnovali jaderným ledoborcům, které již byly postaveny, dnes se zaměříme na právě se rozvíjející projekt 22220, čili ledoborec, který zatím nemá jméno a je znám pod svým kódovým označením LK-60. Povíme si, proč ruská jaderná flotila potřebuje ještě větší a výkonnější plavidla a proč bude mít ledoborec LK-60 právě takové rozměry, jaké bude mít.

30.1.2014 v 20:11 | Karma: 21,70 | Přečteno: 2716x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce (2. část)

V minulé části jsme se věnovali nejsilnějším civilním plavidlům, která svůj život spojila s nejtěžšími podmínkami pro plavbu lodí, tedy jaderným ledoborcům. Ty zajišťují provoz na Severní mořské cestě, která prochází okrajovými částmi Severního ledového oceánu při ruském pobřeží. Řekli jsme si něco o prvním jaderném ledoborci Lenin, který byl vůbec prvním civilním plavidlem poháněným jaderným reaktorem, a o jeho následnících třídy Arktika. Tentokrát přijde na řadu zbytek existujících ledoborců s jaderným pohonem.

10.12.2013 v 9:25 | Karma: 25,69 | Přečteno: 4056x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce (1. část)

Při pohledu do minulosti zjistíme, že se z plavidel poháněných jaderným reaktorem osvědčily vojenské lodě a ponorky a z civilní sféry snad jen ledoborce. Čím je způsobeno, že jaderný reaktor našel na palubách civilních lodí uplatnění právě jen na chladném severu? Jak vypadá ruská flotila jaderných ledoborců? Na tyto otázky se zaměříme v tomto článku. Pojednání o civilních plavidlech s jaderným pohonem z jiných zemí najdete v samostatném pojednání.

5.12.2013 v 12:03 | Karma: 26,07 | Přečteno: 4368x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Osud Savannah River Site – centra výroby plutonia pro armádu USA

Jaderné středisko Savannah River Site nebylo v USA ani největší ani nejstarší (obě prvneství patří centru Hanford Site), ovšem v dnešní době je nejvýznamnějším centrem pro zpracování radioaktivního odpadu. V jeho areálu najdeme jediný americký radiochemický separační závod, závod na separaci tritia a právě zde probíhá stavba prvního amerického závodu na výrobu palivo MOX. Z výpisu těchto zařízení si ale nemyslete, že toto středisko zažívá nějakou obrodu, to ne. V areálu totiž probíhají intenzivní čistící práce, což obnáší zpracování skladovaného radioaktivního odpadu, aby mohl být trvalo uložen, likvidaci nepotřebných budov a zalévání starých reaktorových budov betonem. Za několik desítek let by tu mělo zůstat už jen několik hlídaných budov, které by ukrývaly radioaktivní materiály oddělené od životního prostředí.

17.10.2013 v 12:40 | Karma: 17,02 | Přečteno: 1331x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Co si máme představit pod slovy Multi-D: Metoda výstavby JE

V poslední době jsme v některých médiích mohli zaznamenat slovo Multi-D, které zaznělo v souvislosti s moskevským mezinárodním fórem a novými ruskými jadernými elektrárnami. Pojďme se podívat na to, proč je metodika Multi-D tak zajímavá. Použiji při tom své poznámky z fóra, kterého jsem se jako novinář zúčastnil, a rozhovory s českými delegáty.

30.7.2013 v 20:22 | Karma: 9,10 | Přečteno: 599x | Diskuse| Věda
  • Počet článků 32
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1541x
Jsem studentem matematiky na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT. V poslední době jsem začal spolupracovat se serverem Atominfo.cz, pro nějž překládám z angličtiny zprávy ze zpravodajských serverů. Jednotlivé zprávy se týkají především jaderné energetiky a jaderné medicíny. Když jsem vstoupil do světa zpravodajství, cítil jsem potřebu vyjadřovat se k aktuální situaci.

Seznam rubrik