Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Havárie jaderného paliva na JE Pakš

V srpnu informovala média o tom, že z jaderné elektrárny Pakš bylo odvezeno poškozené jaderné palivo do ruského závodu Majak, kde bude dále zpracováno. Bylo poškozeno při události z 10. dubna 2003, která obdržela stupeň INES 3. K čemu vlastně došlo a jaký měla tato havárie vliv na okolní prostředí?

Chemické čištění paliva

V maďarské jaderné elektrárně Pakš jsou v provozu čtyři bloky s reaktory VVER-440/213 (stejný typ je i na JE Dukovany) a havárie se týkala bloku s číslem 2. Důležité je, že k havárii paliva nedošlo v reaktoru, ale v bazénu pro výměnu paliva, do kterého bývá obyčejně spouštěn kontejner pro suché skladování paliva nebo zásobník s čerstvým palivem. V době havárie zde byla umístěna nádrž speciálního čistícího zařízení.

Toto zařízení, známé pod zkratkou AMDA (Automated Mobile Decontamination Appliance), vyprojektovala, vyrobila, dodala a provozovala společnost Framatome ANP (dnes součást skupiny Areva) na zakázku provozovatele JE Pakš. Využila při tom technologie chemického čištění HP/CORD UV, která využívá kyselinu manganistou a UV záření a která byla již v minulosti úspěšně používána k dekontaminaci různých komponent a zařízení, ne však k čištění jaderného paliva.

Od roku 2001 bylo používáno menší čistící zařízení, které pojalo naráz sedm palivových kazet. Protože v maďarském reaktoru je celkem 349 palivových souborů (z toho 37 regulačních) chtěl provozovatel této elektrárny zrychlit proces čištění a uzavřel se společností Framatome ANP smlouvu na dodání zařízení s větší kapacitou.

Nové zařízení bylo na JE Pakš dopraveno 15. března 2003 a ihned po dokončení jeho montáže vyzkoušeno na 30 kazetách ze skladovacího bazénu. Po úspěšném vyčištění první vsázky bylo vyčištěno dalších 30 kazet. 29. března byl druhý blok odstaven kvůli výměně paliva a údržbě, takže začalo probíhat čištění paliva vyjmutého přímo z aktivní zóny. Během několika dní bylo úspěšně vyčištěno třikrát po třiceti kazetách a 9. dubna 2003 byla do čistící nádrže zavezena čtvrtá vsázka. Příští den v 16:00 bylo čištění dokončeno, ale kazety byly v nádrži ponechány, protože jeřáb a zavážecí zařízení byly využívány při údržbě vnitřních zařízení reaktoru.

Fotografie reaktorového sálu ukazující umístění čistícího zařízení. (Zdroj: IAEA.org)

Nákres umístění čistící nádrže v bazénu. (Zdroj: IAEA.org)

Fotografie bazénu s čistící nádrží na dně. (Zdroj: IAEA.org)

Průběh havárie

V 16:40 bylo zařízení AMDA přepnuto do módu B, při němž čištění neprobíhalo a palivo bylo v nádrži chlazeno ponorným čerpadlem. Ve 21:50 byla čistícím zařízením detekována zvýšená koncentrace radioizotopu krypton 85, který vzniká jako produkt štěpení v jaderném palivu. Ve 21:53 se ze stejného důvodu ozvaly i detektory umístěné v reaktorové hale. Koncentrace kryptonu 85 i nadále rostla a ve 22:00 byl u zařízení AMDA naměřen ekvivalentní dávkový příkon 2 mSv/h (jde o přírůstek dávkového ekvivalentu za jednotku času; pro představu z přírodního pozadí obdržíme v ČR za rok 2,5 až 3 mSv; větší zátěž představují lékařská vyšetření, např při CT skenu hlavy obdrží pacient přibližně 2 mSv; pro radiační pracovníky je stanoven limit 50 mSv za rok; nejmírnější podoba nemoci z ozáření, jejíž příznaky jsou bolesti hlavy, začíná na ekvivalentní dávce 500 mSv). Ve 22:30 byl již v blízkosti čistícího zařízení naměřen příkon 20 mSv/h, který dále stoupal, takže ve 22:50 byl evakuován personál z reaktorového sálu.

V 00:30 následujícího dne byl informován maďarský úřad pro jadernou energii (Hungarian Atomic Energy Authority – HAEA), ale prozatím z její strany nebyla přijata žádná opatření. Mimořádná komise vedení elektrárny Pakš rozhodla, že otevře víko čistící nádrže, aby mohla být provedena vizuální kontrola stavu paliva a odebrány vzorky vody.

Ve 2:15 byly odemčeny hydraulické zámky víka nádrže a přístroje v dozimetrické dozorně začaly ukazovat další nárůst aktivity na reaktorové hale. Během zvedání víka byl poškozen zvedací mechanismus, takže nádrž zůstala jen pootevřená. Vzhledem k podmínkám panujícím na reaktorovně se jeho oprava protáhla a odstranění víka bylo úspěšně dokončeno až o pět dní později.

Mezitím probíhalo vyšetřování poškození zvedacího mechanismu, analýza vzorků vody odebraných z čistící nádrže a monitorování radiační situace. Událost byla označena stupněm INES 2 a prozatím nebyl pozorován vliv mimo reaktorovou budovu.

Stupeň INES 2 má slovní označení „nehoda“ a je popsán jako „událost s významným selháním bezpečnostních opatření, ale se zbývající dostatečnou hloubkovou ochranou k vypořádání se s dodatečnými poruchami“, nebo „událost, která vede k přítomnosti významných množství radioaktivity uvnitř zařízení v prostorách, kde to projekt nepředpokládal, a které vyžadují nápravná opatření“.

16. dubna bylo dokončeno odstraňování víka čistící nádrže a pomocí kamery byla na dálku provedena kontrola stavu paliva, která potvrdila nejhorší obavy. Všech 30 palivových kazet bylo poškozeno a některé palivové proutky měly narušené pokrytí, takže se voda v nádrži dostala do styku přímo s peletami, a tedy i štěpnými produkty.

O situaci byla okamžitě informována HAEA a Mezinárodní agentura pro atomovou energii (MAAE), která událost překlasifikovala na INES 3. Byly uvědoměny i sousední země a pozvání odborníci ze společnosti Framatome ANP a z Ruska. Pravidelné měření radioaktivity ukazovalo její mírný pokles.

Stupeň INES 3 je vyjádřen jako „vážná nehoda“ a z příslušných povah události pro JE Pakš nejlépe odpovídá: „Událost uvnitř zařízení s důsledkem takového ozáření zaměstnanců, že by způsobilo akutní zdravotní následky.“ Takováto nehoda stále ještě nepředstavuje vážné riziko vně elektrárny a není potřeba přijímat opatření na ochranu okolního obyvatelstva.

Aby bylo vyloučeno, že by došlo ke spuštění řetězové štěpné reakce, byla do vody v čistící nádrži přidána kyselina boritá. Proběhla také montáž dodatečných čerpadel pro lepší chlazení poškozených kazet a čidel pro měření toku neutronů a teploty.

20. dubna v 9:00 byl odvolán výjimečný stav a mohla začít příprava prací na odstraňování následků této havárie.

Fotografie víka čistící nádrže. (Zdroj: IAEA.org)

Zkušební spouštění palivové kazety ve výrobním závodě. (Zdroj: IAEA.org)

Odstraňování následků

Pomoc s likvidací následků havárie nabídla ruská společnost vyrábějící jaderné palivo pro reaktory typu VVER a na rozdíl od francouzského Framatomu nabídla i odvoz a přepracování poškozených palivových souborů.

Kvůli podmínkám, které panovaly na reaktorovém sále, nebylo možno použít běžné nářadí a zařízení. Společnost TVEL v rekordním čase vyvinula nové technologie ve velké míře využívající dálkově řízené robotické manipulátory. Ze speciální plošiny umístěné nad bazénem pro výměnu paliva byly deformované kazety přemístěny do hermetických pouzder, která byla poté skladována po boku nepoškozeného vyhořelého paliva.

Standardně bývá použité palivo z jaderné elektrárny Pakš skladováno pět let v bazénu vedle reaktoru a poté přemístěno do kontejnerů pro suché skladování v areálu této elektrárny. Odstraňování paliva z čistící nádrže skončilo téměř tři roky po havárii. Jeho převoz proběhl po železnici přes Ukrajinu a Rusko ve speciálním kontejneru, který bránil úniku radiace do okolního prostředí a zajišťoval dostatečné chlazení.

Záběr z vizuální kontroly stavu paliva pomocí kamery. (Zdroj: IAEA.org)

Záběr z vizuální kontroly stavu paliva pomocí kamery. (Zdroj: IAEA.org)

Záběr z vizuální kontroly stavu paliva pomocí kamery. (Zdroj: IAEA.org)

Příčiny selhání čistící nádrže

Konstrukce čistící nádrže měla několik projektových nedostatků, které byly odhaleny až zpětně a vesměs souvisely s jejím zvětšením, aby pojala 30 palivových kazet.

Ponorné čerpadlo, které zajišťovalo chlazení vyčištěných kazet v módu B nemělo dostatečný výkon a nebylo nijak zálohované. Stejně tak nebylo zabezpečeno sejmutí víka z čistící nádrže i v případě mimořádné události. Dále nebyla nádrž vybavena adekvátními měřícími systémy a poplašnými zařízeními, takže teplota kazet překračující bezpečnou hranici nemohla být včas rozpoznána.

Správná poloha kazet v čistící nádrži byla zajišťována jednou vodicí deskou s otvory, která byla umístěna v horní části čistící nádrže. V bazénech pro skladování použitého paliva bývá jedna deska v dolní části a druhá v horní části, protože i mírný náklon kazety způsobuje snížení toku chladicí látky.

Nákres nádrže pro chemické čištění paliva. (Zdroj: IAEA.org)

Proč bylo potřeba čistit palivo?

Chemické čištění jaderného paliva nepatří ke standardním procedurám na jaderných elektrárnách a na JE Pakš muselo být nasazeno kvůli předchozí dekontaminaci parogenerátorů. Vedení JE Pakš se rozhodlo před výměnou přívodů vody do parogenerátorů provést chemické čištění, aby byla snížena radiační zátěž.

V trubičkách parogenerátorů ale došlo k narušení vrstvičky oxidů a korozní produkty se potom během provozu uvolňovaly a usazovaly na palivových kazetách. Tím docházelo ke snižování průtoku chladicí vody a kazety musely být z reaktoru vyjmuty dříve, než palivo vyhořelo. Některé kazety tak v reaktoru vydržely jen 0,5 až 2,5 roku, což samozřejmě značně snižovalo ekonomičnost provozu tohoto bloku.

Nešlo tedy o běžné použití technologie společnosti Framatome ANP a na jiných blocích ve světě tento problém nevznikal a nevzniká.

 

Zdroje:

IAEA.org

ÚJV Řež, a. s.

Atominfo.cz

SÚJB.cz

Autor: Vladislav Větrovec | pátek 3.10.2014 9:22 | karma článku: 20,34 | přečteno: 1933x
  • Další články autora

Vladislav Větrovec

Česko oblétá výstava o jaderném palivu

V posledních měsících se na několika místech Česka vystřídala zajímavá výstava, která pojímá jaderné palivo z úplně jiného pohledu, než jsme byli dosud zvyklí. Velice mě zaujala, tak jsem se Vám rozhodl tento pohled přiblížit.

30.10.2015 v 17:31 | Karma: 9,31 | Přečteno: 401x | Diskuse| Kultura

Vladislav Větrovec

Novovoroněž II: Jak by mohly vypadat nové bloky v ČR

S mezinárodní skupinou novinářů jsem se dostal na staveniště nové části Novovoroněžské jaderné elektrárny. Jde o podobný projekt, který byl nabízen ve zrušeném tendru na rozšíření Temelína. Pojďme si jej trochu přiblížit.

7.7.2015 v 15:24 | Karma: 15,16 | Přečteno: 1067x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Atomexpo 2015 bylo ve znamení rozvoje jaderných elektráren a prodlužování jejich života

Ač některé země od jádra ustupují, mnohé další jej nadále rozvíjejí. Že zdaleka nejde o přežitek, nýbrž o obor s důležitou budoucností, ukázal veletrh Atomexpo 2015. Odborníci zde předávali zkušenosti zájemcům o rozvoj jádra.

29.6.2015 v 15:50 | Karma: 11,57 | Přečteno: 435x | Diskuse| Ostatní

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce získají posilu - tři nové ledoborce LK-60 (část druhá)

Pokračování textu k příležitosti zahájení výstavby druhého ledoborce třídy LK-60, které se po dokončení stanou největšími a nejvýkonnějšími ledoborci na světě, jak jadernými, tak všeobecně.

30.5.2015 v 10:00 | Karma: 14,86 | Přečteno: 555x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce získají posilu - tři nové ledoborce LK-60 (část první)

V příštích pěti letech posílí ruskou jadernou flotilu hned tři jaderné ledoborce nové generace. Zatím poslední z tohoto typu lodí byla uvedena do provozu před osmi lety a nyní očekáváme moderní třídu LK-60.

29.5.2015 v 15:43 | Karma: 19,52 | Přečteno: 653x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Český jaderný průmysl letos oslavuje 60. výročí

V letošním roce budeme slavit hned několik významných dat spojených se vznikem československého jaderného průmyslu a energetiky. V roce 1955 byl odstartován proces, který vyústil v dnešní podobu vzdělávání v jaderné oblasti, průmyslové základny i jaderné energetiky samotné.

31.3.2015 v 14:47 | Karma: 16,89 | Přečteno: 579x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Práce jaderných ledoborců a práce na jejich palubě

V minulém článku jsem popsal, proč jaderné ledoborce vznikly a v čem jsou výjimečné. Nyní se pojďme podívat na to, jak probíhá doprovod nákladních lodí přes zamrzlá moře a jaké pracovní podmínky má posádka. Článek vznikl na základě exkurze na jaderné ledoborce a rozhovorů s jejich posádkou a kapitány.

25.12.2014 v 13:49 | Karma: 28,13 | Přečteno: 2114x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce a jejich význam pro Severní mořskou cestu

O Severní mořské cestě jsem již psal v příspěvku Jaderné ledoborce 1. část. Nyní se podívejme, jak ledoborce vytváří cestu nákladním lodím a proč nemůže být Severní mořská cesta bez jaderných ledoborců a ty zase nemohou být bez Severní mořské cesty.

23.12.2014 v 14:28 | Karma: 21,45 | Přečteno: 1102x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Fusion Energy Conference: Vědci jednali o pokroku termojaderné fúze

Na 25. ročníku mezinárodní konference Fusion Energy Conference jednali vědečtí pracovníci, studenti technických škol a zástupci organizace ITER a Mezinárodní agentury pro atomovou energii (MAAE) o tom, jakého pokroku bylo dosaženo ve výzkumu termojaderné fúze. Hlavním tématem byl samozřejmě největší fúzní projekt světa – tokamak ITER.

28.10.2014 v 10:56 | Karma: 15,95 | Přečteno: 597x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Výstavba nových bloků ve světě: Severní a Jižní Amerika

Ačkoliv v poslední době americký jaderný průmysl horlivě zavádí do praxe pofukušimské úpravy stávajících jaderných elektráren, nevykazuje podobnou aktivitu při výstavbě nových bloků. Nové projekty ve Spojených státech naráží na ekonomické potíže a problémy s plněním časového harmonogramu. I tak ale v Severní a Jižní Americe najdeme několik zajímavých, leč ojedinělých projektů.

17.7.2014 v 15:56 | Karma: 14,26 | Přečteno: 780x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Bezpečnost tlakovodního reaktoru I2S-LWR s integrovanou koncepcí

V minulých dílech (první díl, druhý díl) jsme si řekli, co sledují autoři projektu I2S-LWR, čím je tento projekt zajímavý, jaké bude používat palivo, tepelné výměníky apod. Tentokrát se zaměříme na bezpečnost tohoto plánovaného reaktoru a také na to, jak tento projekt probíhá.

20.5.2014 v 17:47 | Karma: 13,27 | Přečteno: 588x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Koncepce reaktoru I2S-LWR

V USA vzniká velice zajímavý projekt jaderného reaktoru, který si klade ambiciozní cíle. Jestli se několika univerzitám podaří spojenými silami těchto cílů dosáhnout, teprve uvidíme, nyní se podívejme na to, co mají v plánu. V první části jsme si řekli několik úvodních slov a trochu jsme si přiblížili, jaké palivo mají projektanti v úmyslu používat.

15.5.2014 v 14:31 | Karma: 15,91 | Přečteno: 888x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Ambiciozní plán: Velký tlakovodní reaktor s integrovanou koncepcí

Američtí vědci si zvolili velice ambiciozní cíl, když začali vyvíjet inherentně bezpečný tlakovodní reaktor s integrovanou konstrukcí a velkým výkonem označovaný jako I2S-LWR. Tato koncepce kombinuje velký výkon a jeho ekonomickou konkurenceschopnost s integrovanou konstrukcí a jejím bezpečnostním přínosem. Projektanti tvrdí, že díky novým technologiím budou schopni zmáčknout 1GWe reaktor a primární okruh do jedné nádoby.

7.5.2014 v 7:21 | Karma: 16,46 | Přečteno: 1015x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Civilní lodě s jaderným pohonem

Odhlédneme-li od vojenských plavidel s jaderným pohonem, která jsou poměrně běžná, ať už se jedná o ponorky či letadlové lodě, na civilních lodích bychom jaderný reaktor našli jen zřídkakdy. K nezvyklosti jaderného pohonu civilních plavidel přispívá i to, že je najdeme výhradně v Rusku, kde mají zajištěnu dobrou budoucnost při pohonu jaderných ledoborců. V tomto článku se podíváme na to, jak dopadly projekty v jiných zemích.

31.1.2014 v 12:58 | Karma: 21,31 | Přečteno: 2788x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Pozvánka na přednášku: Cesta olympijské pochodně na jaderném ledobo

Ve čtvrtek 6. února bude v Kinosálu Národního technického muzea v Praze přednášet, Valentin Davydjanc, kapitán jaderného ledoborce 50 let Pobedy, který v rámci olympijské štafety zimních olympijských her v Soči dovezl na Severní pól olympijskou pochodeň.

31.1.2014 v 7:43 | Karma: 6,81 | Přečteno: 230x | Diskuse| Kultura

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce (3. část) - ledoborec nové generace LK-60

V minulých dílech našeho povídání (část 1, část 2) jsme se věnovali jaderným ledoborcům, které již byly postaveny, dnes se zaměříme na právě se rozvíjející projekt 22220, čili ledoborec, který zatím nemá jméno a je znám pod svým kódovým označením LK-60. Povíme si, proč ruská jaderná flotila potřebuje ještě větší a výkonnější plavidla a proč bude mít ledoborec LK-60 právě takové rozměry, jaké bude mít.

30.1.2014 v 20:11 | Karma: 21,70 | Přečteno: 2716x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce (2. část)

V minulé části jsme se věnovali nejsilnějším civilním plavidlům, která svůj život spojila s nejtěžšími podmínkami pro plavbu lodí, tedy jaderným ledoborcům. Ty zajišťují provoz na Severní mořské cestě, která prochází okrajovými částmi Severního ledového oceánu při ruském pobřeží. Řekli jsme si něco o prvním jaderném ledoborci Lenin, který byl vůbec prvním civilním plavidlem poháněným jaderným reaktorem, a o jeho následnících třídy Arktika. Tentokrát přijde na řadu zbytek existujících ledoborců s jaderným pohonem.

10.12.2013 v 9:25 | Karma: 25,69 | Přečteno: 4056x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce (1. část)

Při pohledu do minulosti zjistíme, že se z plavidel poháněných jaderným reaktorem osvědčily vojenské lodě a ponorky a z civilní sféry snad jen ledoborce. Čím je způsobeno, že jaderný reaktor našel na palubách civilních lodí uplatnění právě jen na chladném severu? Jak vypadá ruská flotila jaderných ledoborců? Na tyto otázky se zaměříme v tomto článku. Pojednání o civilních plavidlech s jaderným pohonem z jiných zemí najdete v samostatném pojednání.

5.12.2013 v 12:03 | Karma: 26,07 | Přečteno: 4368x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Osud Savannah River Site – centra výroby plutonia pro armádu USA

Jaderné středisko Savannah River Site nebylo v USA ani největší ani nejstarší (obě prvneství patří centru Hanford Site), ovšem v dnešní době je nejvýznamnějším centrem pro zpracování radioaktivního odpadu. V jeho areálu najdeme jediný americký radiochemický separační závod, závod na separaci tritia a právě zde probíhá stavba prvního amerického závodu na výrobu palivo MOX. Z výpisu těchto zařízení si ale nemyslete, že toto středisko zažívá nějakou obrodu, to ne. V areálu totiž probíhají intenzivní čistící práce, což obnáší zpracování skladovaného radioaktivního odpadu, aby mohl být trvalo uložen, likvidaci nepotřebných budov a zalévání starých reaktorových budov betonem. Za několik desítek let by tu mělo zůstat už jen několik hlídaných budov, které by ukrývaly radioaktivní materiály oddělené od životního prostředí.

17.10.2013 v 12:40 | Karma: 17,02 | Přečteno: 1331x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Co si máme představit pod slovy Multi-D: Metoda výstavby JE

V poslední době jsme v některých médiích mohli zaznamenat slovo Multi-D, které zaznělo v souvislosti s moskevským mezinárodním fórem a novými ruskými jadernými elektrárnami. Pojďme se podívat na to, proč je metodika Multi-D tak zajímavá. Použiji při tom své poznámky z fóra, kterého jsem se jako novinář zúčastnil, a rozhovory s českými delegáty.

30.7.2013 v 20:22 | Karma: 9,10 | Přečteno: 599x | Diskuse| Věda
  • Počet článků 32
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1541x
Jsem studentem matematiky na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT. V poslední době jsem začal spolupracovat se serverem Atominfo.cz, pro nějž překládám z angličtiny zprávy ze zpravodajských serverů. Jednotlivé zprávy se týkají především jaderné energetiky a jaderné medicíny. Když jsem vstoupil do světa zpravodajství, cítil jsem potřebu vyjadřovat se k aktuální situaci.

Seznam rubrik