Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lapač aktivní zóny

Při provozu jaderné elektrárny přichází ke slovu celá řada bezpečnostních opatření. Jedním poměrně často diskutovaným je lapač aktivní zóny. Co si pod touto tajemnou součástí jaderné elektrárny vlastně můžeme představit? Jak vypadá? Zajímavé je i to, jak se k lapači aktivní zóny staví jednotlivé firmy, které se zabývají návrhem jaderné elektrárny. Některé jej do svého projektu zařazují, jiné ne. Jde o to, že se jedná o velice nákladný díl a není stoprocentně jisté, jestli je vůbec potřeba. Pojďte se se mnou podívat i na několik zajímavých faktů, které nejsou tak známé.

Jaderné elektrárny mají celou řadu bezpečnostních prvků, které jsou většinou mnohonásobně jištěné. Může se ale stát (A jak se ukazuje, opravdu k tomu dochází.), že většina z nich selže a dojde k vážné havárii. K nejtěžším haváriím patří rozpad aktivní zóny. V průběhu takové mimoprojektové havárie hrozí roztavení aktivní zóny a zničení tlakové nádoby reaktoru. Základem při řešení takové situace je udržení celistvosti a těsnosti kontejmentu. Roztavené palivo se může protavit skrz tlakovou nádobu reaktoru, skrz kontejment a pokračovat dále. Tak se může dostat až ke spodním vodám a kontaminovat je. Podle jednoho extrémního scénáře zvaného čínský syndrom, by se roztavené palivo mohlo propálit skrz celou Zemi. Byl to i námět pro stejnojmenný film. Toto tvrzení má mnoho děr, ale i tak se vyplatí palivo zachytit, zchladit a předejít tak značným nepříjemnostem.

Pokud by se roztavené palivo dostalo mimo reaktorovou nádobu, začala by tato horká a chemicky velmi aktivní tavenina působit na samotnou betonovou šachtu reaktoru. To je velmi nebezpečné, protože se při tom uvolňuje velké množství vodíku a další plynné těkavé produkty. Kromě nich ale unikají i netěkavé vysoce radioaktivní složky taveniny.

Tomu se dá zabránit dvěma způsoby, nebo jejich kombinací. Mít spolehlivý chladicí systém, který zvládne palivo zchladit, a to se tak neprotaví z reaktorové nádoby. Nebo instalovat takzvaný lapač aktivní zóny, což je zařízení sloužící k zachycení aktivní zóny, která se protavila ven z reaktorové nádoby. Jeho účelem není jen zachytit pevné a roztavené kusy aktivní zóny, zařízení nacházející se uvnitř nádoby reaktoru i samotný materiál nádoby, ale také je zchladit.

 

Funkce a konstrukce lapače aktivní zóny

Jak vlastně lapač aktivní zóny zvládne zachytit a zchladit taveninu? Základem lapače aktivní zóny je kuželovitá kovová konstrukce, která je vyplněná tzv. obětním materiálem. Ten má zabránit tepelnému a chemickému působení taveniny na betonovou šachtu. Dále lapač zajišťuje podkritičnost taveniny. V případě havárie je v něm roztavená aktivní zóna rozložena tak, aby se v ní nemohla spustit řetězová reakce. Pomocí vody ze zásobních nádrží je pak roztavený materiál dochlazován.

 

Nákresy lapače aktivní zóny a dalších jeho součástí. (Zdroj: http://publicatom.ru)

1 Lapač aktivní zóny naplněný "obětním materiálem".

2 Sestava lapače aktivní zóny a plošiny, nad níž bude umístěna reaktorová nádoba.

3 Tato základová deska se nachází na samém dně reaktorové šachty.

4 Nosná konzole a základová deska.

 

 

Návrh lapače aktivní zóny se během času vyvíjel. Poprvé byl vypracován ruskými inženýry v roce 2001 pro Tianwanskou jadernou elektrárnu v Číně. V letech 1999 – 2007 ji tam stavěl Atomstrojexport. Konstrukce lapače má 12 výměníků tepla ve tvaru boty, které jsou společně instalovány do jednoho kužele. Celkově tento lapač váží přes 800 tun. Jaderná elektrárna Leningrad-II, která se staví od roku 2008, už bude mít lapač aktivní zóny trochu jiný. Jeho konstrukce je celistvá, tedy odolnější. Navíc má lapač dvojitou stěnu. Vnitřní je silná 60 milimetrů a vnější 30 milimetrů. Prostor mezi nimi je vyplněn speciálními granulemi ze směsi oxidů železa a hliníku. V případě, že dojde k protavení vnitřní stěny, granule reagují s taveninou a vytvářejí dočasnou ochranu před protavením vnější stěny. Navíc u této novější verze je chlazení lapače zajištěno pomocí pasivních systémů.

 

Jedntolivé součásti lapače aktivní zóny pro jadernou elektrárnu Lenigrad-II (prosinec 2009, Zdroj: http://www.titan2.ru)

Ta velká šedá nádoba je samotný lapač aktivní zóny. Nalevo od něj je základová deska a napravo od něj je plošina sloužící jako jeho kryt. V popředí jsou jednotlivé desky "obětního materiálu", které se naskládají dovnitř lapače. Všimněte si ohromného červeného jeřábu, který bude přenášet jednotlivé díly na jejich místo.

 

Připojuji ještě seznam všech úkolů, které má lapač aktivní zóny plnit. To abychom ho neomezovali jen na zachycení roztavené aktivní zóny.

  • Udržení dna tlakové nádoby s taveninou v případě, že se utrhne nebo zdeformuje ještě předtím, než tavenina unikne. Tavenina tak musí projít celou stěnou nádoby a dosáhne se tak zpomalení jejího úniku.
  • Ochrana konstrukčních prvků betonové šachty před teplem unikajícím z taveniny.
  • Uchování kapalných a pevných složek taveniny, fragmentů aktivní zóny a konstrukčních prvků na jednom místě.
  • Zajištění stabilní tepelné výměny mezi taveninou a chladicím médiem.
  • Zabránění úniku taveniny mimo zónu k tomu předpokládanou.
  • Zabránění vzniku řetězové reakce v tavenině.
  • Minimalizování úniku radioaktivních látek do prostoru kontejmentu.
  • Minimalizování úniku vodíku.
  • Zajistit ochranu taveniny před pády trosek opěrných konstrukcí během jejího dlouhodobého chlazení.  

Přesouvání lapače aktivní zóny a jeho spouštění do reaktorové šachty. (JE Leningrad-II, prosinec 2009, zdroj: http://www.titan2.ru)

 

Chlazení aktivní zóny 

Není to ale jen lapač aktivní zóny, který má zabránit úniku taveniny z kontejmentu. Dokud palivo, třebaže částečně roztavené, zůstává v reaktorové nádobě, jsou samotná nádoba a celý kontejment chlazeny vodou z rezervních nádrží. Takové chladicí systémy mají zabránit úplnému roztavení aktivní zóny a lapač aktivní zóny přichází ke slovu až když už není jiného zbytí a tavenina proniká stěnou reaktorové nádoby.

Tím se vlastně dostáváme k americkým typům reaktorů. Protože zatímco francouzské a ruské reaktory mají lapač aktivní zóny, americké a jihokorejské nikoliv. Tyto země investují nemalé prostředky do chladicího systému, který se snaží učinit velice efektivním a odolným vůči všemu, co jej může potkat. Z těchto reaktorů nás bude asi nejvíce zajímat reaktor AP1000, který je předmětem jedné z nabídek v tendru na dostavbu jaderné elektrárny Temelín. Podívejme se, co se můžeme dozvědět na stránkách společnosti Westinghouse.

Píše se tam například to, že reaktor AP1000 byl vyprojektován s cílem minimalizovat potenciální závažné havárie jako např. tavení aktivní zóny. V takovém případě může operátor zaplavit šachtu reaktorové nádoby vodou, takže nádoba je plně ponořená. Toto chlazení je schopné zabránit tomu, aby roztavené kusy aktivní zóny ve spodní části hlavy reaktoru roztavily ocelovou stěnu nádoby a rozlily se do kontejnmentu.

Dále je důležité zmínit, že nouzové chladicí systémy jsou pasivního rázu. Znamená to, že v případě konstrukční poruchy (např. prasknutí potrubí přepravujícího chladivo) se elektrárna bezpečně odstaví bez zásahu operátora i bez jakékoliv potřeby dodávky proudu. Tím je míněno především to, že ve střeše kontejmentu jsou instalovány nádrže s vodou, která z nich může vytékat jen díky působení gravitace. Kromě té se bezpečnost reaktoru opírá o další přírodní síly jako je přirozená cirkulace a chování stlačených plynů.

 

Názory regulátorů na použití lapače aktivní zóny 

Američtí regulátoři si nemyslí, že lapač aktivní zóny je nezbytná součást jaderné elektrárny. Člen komise udělující licence jaderným reaktorům v USA George Apostolakis na toto téma prohlásil, že výhody, které lapač aktivní zóny poskytuje, nepřevažují jeho vysokou cenu. Mnohem lepší ochranou je prý skutečné kvalitní a spolehlivý chladicí systém. Opačný názor zastávají Finové. Finský regulátor Jukka Laaksonen totiž pochybuje, že je technicky možné zkonstruovat stoprocentně spolehlivý systém vnějšího chlazení, a aktivně agituje pro zařazení lapačů aktivní zóny do projektů jaderných reaktorů. Finští energetici míní, že bezpečnost jaderné energetiky je důležitější než peníze.

Pro zajímavost přikládám odkazy na animace nouzových chladicích systémů reaktoru AP1000:

http://ap1000.westinghousenuclear.cz/pasivni-system-chlazeni-kontejnmentu.html

http://ap1000.westinghousenuclear.cz/pasivni-system-chlazeni-aktivni-zony.html

 

 

A na samotný závěr ještě pár fotek lapače aktivní zóny:

Lapač aktivní zóny umístěný v reaktorové šachtě a naplněný "obětním materiálem". (JE Leningrad-II, březen 2010, zdroj: http://ist.my1.ru)

Přenášení plošiny nad lapač aktivní zóny. (JE Leningrad-II, http://ist.my1.ru)

Jemná manuální korekce polohy plošiny při jejím umísťování. (JE Leningrad-II, http://ist.my1.ru)

 

Zdroje, z nichž jsem při psaní textu vycházel:

www.gidropress.podolsk.ru

www.atominfo.cz

www.cz.areva.com

www.ap1000.westinghousenuclear.cz

Autor: Vladislav Větrovec | pátek 30.11.2012 14:14 | karma článku: 22,18 | přečteno: 2328x
  • Další články autora

Vladislav Větrovec

Česko oblétá výstava o jaderném palivu

V posledních měsících se na několika místech Česka vystřídala zajímavá výstava, která pojímá jaderné palivo z úplně jiného pohledu, než jsme byli dosud zvyklí. Velice mě zaujala, tak jsem se Vám rozhodl tento pohled přiblížit.

30.10.2015 v 17:31 | Karma: 9,31 | Přečteno: 401x | Diskuse| Kultura

Vladislav Větrovec

Novovoroněž II: Jak by mohly vypadat nové bloky v ČR

S mezinárodní skupinou novinářů jsem se dostal na staveniště nové části Novovoroněžské jaderné elektrárny. Jde o podobný projekt, který byl nabízen ve zrušeném tendru na rozšíření Temelína. Pojďme si jej trochu přiblížit.

7.7.2015 v 15:24 | Karma: 15,16 | Přečteno: 1067x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Atomexpo 2015 bylo ve znamení rozvoje jaderných elektráren a prodlužování jejich života

Ač některé země od jádra ustupují, mnohé další jej nadále rozvíjejí. Že zdaleka nejde o přežitek, nýbrž o obor s důležitou budoucností, ukázal veletrh Atomexpo 2015. Odborníci zde předávali zkušenosti zájemcům o rozvoj jádra.

29.6.2015 v 15:50 | Karma: 11,57 | Přečteno: 435x | Diskuse| Ostatní

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce získají posilu - tři nové ledoborce LK-60 (část druhá)

Pokračování textu k příležitosti zahájení výstavby druhého ledoborce třídy LK-60, které se po dokončení stanou největšími a nejvýkonnějšími ledoborci na světě, jak jadernými, tak všeobecně.

30.5.2015 v 10:00 | Karma: 14,86 | Přečteno: 555x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce získají posilu - tři nové ledoborce LK-60 (část první)

V příštích pěti letech posílí ruskou jadernou flotilu hned tři jaderné ledoborce nové generace. Zatím poslední z tohoto typu lodí byla uvedena do provozu před osmi lety a nyní očekáváme moderní třídu LK-60.

29.5.2015 v 15:43 | Karma: 19,52 | Přečteno: 653x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Český jaderný průmysl letos oslavuje 60. výročí

V letošním roce budeme slavit hned několik významných dat spojených se vznikem československého jaderného průmyslu a energetiky. V roce 1955 byl odstartován proces, který vyústil v dnešní podobu vzdělávání v jaderné oblasti, průmyslové základny i jaderné energetiky samotné.

31.3.2015 v 14:47 | Karma: 16,89 | Přečteno: 579x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Práce jaderných ledoborců a práce na jejich palubě

V minulém článku jsem popsal, proč jaderné ledoborce vznikly a v čem jsou výjimečné. Nyní se pojďme podívat na to, jak probíhá doprovod nákladních lodí přes zamrzlá moře a jaké pracovní podmínky má posádka. Článek vznikl na základě exkurze na jaderné ledoborce a rozhovorů s jejich posádkou a kapitány.

25.12.2014 v 13:49 | Karma: 28,13 | Přečteno: 2114x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce a jejich význam pro Severní mořskou cestu

O Severní mořské cestě jsem již psal v příspěvku Jaderné ledoborce 1. část. Nyní se podívejme, jak ledoborce vytváří cestu nákladním lodím a proč nemůže být Severní mořská cesta bez jaderných ledoborců a ty zase nemohou být bez Severní mořské cesty.

23.12.2014 v 14:28 | Karma: 21,45 | Přečteno: 1102x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Fusion Energy Conference: Vědci jednali o pokroku termojaderné fúze

Na 25. ročníku mezinárodní konference Fusion Energy Conference jednali vědečtí pracovníci, studenti technických škol a zástupci organizace ITER a Mezinárodní agentury pro atomovou energii (MAAE) o tom, jakého pokroku bylo dosaženo ve výzkumu termojaderné fúze. Hlavním tématem byl samozřejmě největší fúzní projekt světa – tokamak ITER.

28.10.2014 v 10:56 | Karma: 15,95 | Přečteno: 597x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Havárie jaderného paliva na JE Pakš

V srpnu informovala média o tom, že z jaderné elektrárny Pakš bylo odvezeno poškozené jaderné palivo do ruského závodu Majak, kde bude dále zpracováno. Bylo poškozeno při události z 10. dubna 2003, která obdržela stupeň INES 3. K čemu vlastně došlo a jaký měla tato havárie vliv na okolní prostředí?

3.10.2014 v 9:22 | Karma: 20,34 | Přečteno: 1933x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Výstavba nových bloků ve světě: Severní a Jižní Amerika

Ačkoliv v poslední době americký jaderný průmysl horlivě zavádí do praxe pofukušimské úpravy stávajících jaderných elektráren, nevykazuje podobnou aktivitu při výstavbě nových bloků. Nové projekty ve Spojených státech naráží na ekonomické potíže a problémy s plněním časového harmonogramu. I tak ale v Severní a Jižní Americe najdeme několik zajímavých, leč ojedinělých projektů.

17.7.2014 v 15:56 | Karma: 14,26 | Přečteno: 780x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Bezpečnost tlakovodního reaktoru I2S-LWR s integrovanou koncepcí

V minulých dílech (první díl, druhý díl) jsme si řekli, co sledují autoři projektu I2S-LWR, čím je tento projekt zajímavý, jaké bude používat palivo, tepelné výměníky apod. Tentokrát se zaměříme na bezpečnost tohoto plánovaného reaktoru a také na to, jak tento projekt probíhá.

20.5.2014 v 17:47 | Karma: 13,27 | Přečteno: 588x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Koncepce reaktoru I2S-LWR

V USA vzniká velice zajímavý projekt jaderného reaktoru, který si klade ambiciozní cíle. Jestli se několika univerzitám podaří spojenými silami těchto cílů dosáhnout, teprve uvidíme, nyní se podívejme na to, co mají v plánu. V první části jsme si řekli několik úvodních slov a trochu jsme si přiblížili, jaké palivo mají projektanti v úmyslu používat.

15.5.2014 v 14:31 | Karma: 15,91 | Přečteno: 888x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Ambiciozní plán: Velký tlakovodní reaktor s integrovanou koncepcí

Američtí vědci si zvolili velice ambiciozní cíl, když začali vyvíjet inherentně bezpečný tlakovodní reaktor s integrovanou konstrukcí a velkým výkonem označovaný jako I2S-LWR. Tato koncepce kombinuje velký výkon a jeho ekonomickou konkurenceschopnost s integrovanou konstrukcí a jejím bezpečnostním přínosem. Projektanti tvrdí, že díky novým technologiím budou schopni zmáčknout 1GWe reaktor a primární okruh do jedné nádoby.

7.5.2014 v 7:21 | Karma: 16,46 | Přečteno: 1015x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Civilní lodě s jaderným pohonem

Odhlédneme-li od vojenských plavidel s jaderným pohonem, která jsou poměrně běžná, ať už se jedná o ponorky či letadlové lodě, na civilních lodích bychom jaderný reaktor našli jen zřídkakdy. K nezvyklosti jaderného pohonu civilních plavidel přispívá i to, že je najdeme výhradně v Rusku, kde mají zajištěnu dobrou budoucnost při pohonu jaderných ledoborců. V tomto článku se podíváme na to, jak dopadly projekty v jiných zemích.

31.1.2014 v 12:58 | Karma: 21,31 | Přečteno: 2788x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Pozvánka na přednášku: Cesta olympijské pochodně na jaderném ledobo

Ve čtvrtek 6. února bude v Kinosálu Národního technického muzea v Praze přednášet, Valentin Davydjanc, kapitán jaderného ledoborce 50 let Pobedy, který v rámci olympijské štafety zimních olympijských her v Soči dovezl na Severní pól olympijskou pochodeň.

31.1.2014 v 7:43 | Karma: 6,81 | Přečteno: 230x | Diskuse| Kultura

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce (3. část) - ledoborec nové generace LK-60

V minulých dílech našeho povídání (část 1, část 2) jsme se věnovali jaderným ledoborcům, které již byly postaveny, dnes se zaměříme na právě se rozvíjející projekt 22220, čili ledoborec, který zatím nemá jméno a je znám pod svým kódovým označením LK-60. Povíme si, proč ruská jaderná flotila potřebuje ještě větší a výkonnější plavidla a proč bude mít ledoborec LK-60 právě takové rozměry, jaké bude mít.

30.1.2014 v 20:11 | Karma: 21,70 | Přečteno: 2716x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce (2. část)

V minulé části jsme se věnovali nejsilnějším civilním plavidlům, která svůj život spojila s nejtěžšími podmínkami pro plavbu lodí, tedy jaderným ledoborcům. Ty zajišťují provoz na Severní mořské cestě, která prochází okrajovými částmi Severního ledového oceánu při ruském pobřeží. Řekli jsme si něco o prvním jaderném ledoborci Lenin, který byl vůbec prvním civilním plavidlem poháněným jaderným reaktorem, a o jeho následnících třídy Arktika. Tentokrát přijde na řadu zbytek existujících ledoborců s jaderným pohonem.

10.12.2013 v 9:25 | Karma: 25,69 | Přečteno: 4056x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Jaderné ledoborce (1. část)

Při pohledu do minulosti zjistíme, že se z plavidel poháněných jaderným reaktorem osvědčily vojenské lodě a ponorky a z civilní sféry snad jen ledoborce. Čím je způsobeno, že jaderný reaktor našel na palubách civilních lodí uplatnění právě jen na chladném severu? Jak vypadá ruská flotila jaderných ledoborců? Na tyto otázky se zaměříme v tomto článku. Pojednání o civilních plavidlech s jaderným pohonem z jiných zemí najdete v samostatném pojednání.

5.12.2013 v 12:03 | Karma: 26,07 | Přečteno: 4368x | Diskuse| Věda

Vladislav Větrovec

Osud Savannah River Site – centra výroby plutonia pro armádu USA

Jaderné středisko Savannah River Site nebylo v USA ani největší ani nejstarší (obě prvneství patří centru Hanford Site), ovšem v dnešní době je nejvýznamnějším centrem pro zpracování radioaktivního odpadu. V jeho areálu najdeme jediný americký radiochemický separační závod, závod na separaci tritia a právě zde probíhá stavba prvního amerického závodu na výrobu palivo MOX. Z výpisu těchto zařízení si ale nemyslete, že toto středisko zažívá nějakou obrodu, to ne. V areálu totiž probíhají intenzivní čistící práce, což obnáší zpracování skladovaného radioaktivního odpadu, aby mohl být trvalo uložen, likvidaci nepotřebných budov a zalévání starých reaktorových budov betonem. Za několik desítek let by tu mělo zůstat už jen několik hlídaných budov, které by ukrývaly radioaktivní materiály oddělené od životního prostředí.

17.10.2013 v 12:40 | Karma: 17,02 | Přečteno: 1331x | Diskuse| Věda
  • Počet článků 32
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1541x
Jsem studentem matematiky na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT. V poslední době jsem začal spolupracovat se serverem Atominfo.cz, pro nějž překládám z angličtiny zprávy ze zpravodajských serverů. Jednotlivé zprávy se týkají především jaderné energetiky a jaderné medicíny. Když jsem vstoupil do světa zpravodajství, cítil jsem potřebu vyjadřovat se k aktuální situaci.

Seznam rubrik